Harissa

Harissa är kryddan som passar perfekt till kött! Vi köpte hem massor från Tunisien. Ikväll ska vi testa att använda det =) Spännande! Hoppas det blir lika gott som det vi fick på reatauranden där!

image1141
                             


      Harissa      

Är ursprungligen en tunisisk chilipaste som numera ärmycket vanlig i hela norra Afrika ? och som blir alltvanligare i många andra länder. Det är enkelt att görasin egen harissa: Mixa 4?5 röda, grovhackade chilifrukter och4?5 skalade och grovhackade vitlöksklyftor med1 msk malen spiskummin, 1 msk malen koriander,1 tsk salt och 1/2 dl olja till en slät massa.Harissan används i Marocko som en bordskrydda tilltaginer och couscousrätter. Men den kan faktisktanvändas till det mesta ? om man tar lagom mängd.

                       

image1140

Kommentarer
Postat av: Camilla

Japp! Det finns en giftig spindel i Sverige läste jag efteråt - Kors spideln (den har ett kors på ryggen). Ont gjorde det och sen fick jag fobi!

2007-08-05 @ 17:05:59
URL: http://shopalot.blogg.se
Postat av: Camilla

Ja, den fanns hos mina föräldrar...
Den är en liten skit och korset ser man nästan inte, ser ut som vilken vanlig liten brunaktig hus spindel som helst

2007-08-05 @ 17:15:26
URL: http://shopalot.blogg.se
Postat av: Camilla

Ja fast jag dödade den efteråt, hoppas det inte finns någon mer :)

2007-08-05 @ 17:24:24
URL: http://shopalot.blogg.se

Kommentera gärna inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0