Lästest

Idag var jag till Marie och gjorde ett lästest för att eventuellt kunna få längre tid på teoriprovet på körskolan. Jag var faktist nervös i början. Först å främst för vad jag skulle vara tvungen att göra för hemska test och sen om jag skulle vara tvungen å läsa högt eller så. (typ det värsta jag vet) Men det behövde jag aldrig. Testet bestod av 3 delar kan man säga.

 

Först fick jag läsa en text som det sen var ett ord som var understruket som det fanns (3 ord i parantes) varav ett ord skulle ha samma betydelse som det understrukna ordet. Man skulle alltså hitta rätt ord. Det var under tidspress på 4 min man skulle göra detta på.

 

Sen skulle man läsa 10 kortare texter som man skulle sätta en överskrift på. Man fick då 5 alternativ. På samma text skulle man sedan ringa in ett eller flera påståenden som stämde överens med texten.

 

Till sist fick jag läsa en mening med även där ett ord som var understruket som jag skulle förklara vad det bertydde med 5 olika allternativ. För att sen avsluta med liknande uppgifter.

 

 

Det låter säkert skit enkelt för er som inte har prolblem.. Men för en annan var det inte så enkelt som det låter. Jag har nog alltid vetat att jag har haft något problem men inte tagit tag i att undersöka saken djupare..

 

Mamma berättade att jag i 10-11 års åldern fick genomgå ett test i skolan på skoltid men inte fått någon diagnos då för att man inte viste så mycket om det på den tiden. Det vi fick till svar då var att jag hade problem och att jag skulle få extra hjälp, vilket jag fick under mellanstadiet men efterssom jag inte fick något på papper så rann detta ut i sanden när jag flyttade och bytte skola. I högstadiet var det jobbigt på lektionerna och idag fattar jag varför jag skolkade så mycket som jag gjorde. Det var ju för att jag inte hängde med helt enkelt. Jag blev klassad som en skolkare och blev plaserad bland personer i en liten grupp där vi fick sitta och spela fia med knuff istället för att få exra hjälp. Vad är det för jävla sätt egentligen? Min lärare sa till och med till mig att jag inte behövde plugga mera för att jag skulle ändå inte komma in p något programm på gymnasiet. HELT SJUKT! Fan jag blir ju riktigt arg när jag tänker efter hur man egentligen har blivit behandlad. Att dom inte kunde se att jag inte hängde med?!

 

Efter dagens test kände jag mig ganska lättad faktiskt.. Jag fick lixom bekräftelse på att det jag hela tiden trott och sagt blev till någon sorts verklighet. För Marie berättade att jag låg på en skala från 1-10 där 10 är bra och 1 är dåligt. Jag låg på 2an. efter det jag berättade för henne idag och efter att testen utfördes så sa hon att om hon med hennes erferenhet och kunskaper fick göra ett utlåtande så har jag dyslexi.

 

Jag tänker faktist gå vidare med detta och få göra ett test på riktigt för att i framtiden kunna vise ett papper på att jag faktist har dyskexi.

 

Det var dagens sanning.


Kommentarer
Postat av: Annsofi

De är skönt att få förklaringar till ens beteenden men samtidigt kan man bli så förbannad sen, att ingen tog tag i de hela. Tänk va livet hade kunnat se annorlunda ut, iaf så går mina tankar.

Kram

2010-11-11 @ 22:42:07
URL: http://thepoff.wordpress.com/
Postat av: Emelinda

Vad skönt att få det svart på vitt! MEN, jag som är en liten språkpolis måste ju ge dig en massa cred för det märks inte att du har skrivsvårigheter i bloggen iaf! :) Kram

2010-11-16 @ 11:12:54
URL: http://emelinda.gopshusgarden.com

Kommentera gärna inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0