Karpaltunnelsyndrom

Graviditet och karpaltunnelsyndrom

Gravida kvinnor kan drabbas av karpaltunnelsyndrom. Det vanligaste är att det uppkommer efter den sjätte graviditetsmånaden.

Under graviditeten ökar hormontillströmningen i kroppen vilket gör att det samlas mer vätska i kroppens vävnader. Det orsakar tryck på medianusnerven.

Oftast försvinner besvären av sig själva efter förlossningen.

Förebygga karpaltunnelsyndrom / Egenvård

  • Variera arbetet så att dina händer och armar inte utsätts för alltför enformiga rörelser under längre tid. Ta en paus i arbetet, vila och försök slappna av om du känner dig trött och spänd i handen.
  • Om du blir svullen i händerna kan du prova att hålla dem högt och samtidigt knyta och öppna händerna. Rör på fingrarna ofta så att du ökar blodgenomströmningen i handen.
  • Försök att hålla handlederna raka när du sover. Ett tips är att använda handledsstöd eller linda handen med en elastisk linda under natten. Handledsskydd säljs i sjukvårdsbutiker och på apoteket. Där hjälper man dig att prova ut ett skydd som passar din hand.
  • En sjukgymnast eller arbetsterapeut kan ge dig råd om förebyggande träning och ergonomiska arbetsställningar.

 


Var på läkarbesöket i morse och blev fortsatt sjukskriven för Karpaltunnelsyndrom tills jag ska föda.. Känns rätt skönt, nu behöver jag inte tänka på det mer.. Bara hoppas att detta INTE blir värre för det är verkligen hemskt dom dagarna händerna är som värst å svullnar upp så man får korvfingrar. Det gör ont i fingrarna och det kan till och med stråla upp i armen som det gör idag efter att jag bara tagit en kortare promenad istället för att ta bilen till MVC.. AJAJ! Det var första promenaden på väldigt länge. Solen sken å det var super skönt var det! Fast det är klart. Jag hade ju inte klarat mig utan några parkbänkar på vägen dit. Det var jag å tanten med rullatorn hehe.

UNDERSKATTA ALDRIG EN PARKBÄNK!


Kommentarer
Postat av: Linda

Åh gumman... Snart är hon ute och då slipper du allt det här! <3

2012-05-10 @ 17:48:03
URL: http://livingmylifeforme.spotlife.se
Postat av: Catwalkqueen

Haha jo det är ju så =)



Ja jag låter det torka (till och med längre än vad du brukar göra) mellan varje lager =S

2012-05-11 @ 09:37:42
URL: http://catwalkqueen.blogg.se/

Kommentera gärna inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0