KNIIP!

Hehe jag vet att vi kanske är lite unga. Men varför inte träna på att knipa redan nu?? Jag testade de och det var super lätt! Jag ska då inte kissa på mig när jag blir äldre!  Dessutom är knipövningar därnere bra för sexlivet också ;)

Vad är urininkontinens?

Urininkontinens innebär att man inte alltid kan kontrollera sin urinblåsa och att man därför ibland läcker urin, hos vissa större mängder och för andra endast några droppar. Skillnaderna är individuella men beror också på vilken form av urininkontinens man har.

Kan man själv göra något?
Du kan själv, genom enkla åtgärder, lindra dina besvär. För att förebygga läckage är det mycket bra att träna upp bäckenbottens muskulatur.
  • Först och främst är det viktigt att bli medveten om muskulaturens existens och funktion. Man kan börja med att växelvis knipa och slappna av i musklerna. Ett tips är att försöka knipa när man kissar, och stoppa strålen ett kort ögonblick.
  • När man vet vilka muskler som ska användas för att knipa och slappna av igen kan träningen påbörjas. Du kan träna när och hur som helst, även när du sitter.
  • Räkna långsamt till tio medan du kniper ihop allt mer. Räkna till tio en gång till medan du slappnar av. Repetera detta tio gånger och gör det tio gånger om dagen medan du tittar på TV, sitter på bussen och så vidare. Träning, träning och åter träning livet igenom håller bäckenbottens muskler i form.

Vid trängnings- och ansträngningsinkontinens är blåsträning viktigt för att minska besvären. Kissa bara när du absolut behöver. Om du kissar ofta ?för säkerhets skull? kan det bli ännu svårare att hålla sig.



Kommentarer
Postat av: Linda

Bra tips! Testade knipa så fort jag läst klart all text faktiskt... :) Inte så svårt!

2007-08-30 @ 13:49:57
URL: http://lindab.blogg.se

Kommentera gärna inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0