Snor.

Jag satt och titta på Björnbröder 2.
Näsan rann och jag nös hela tiden. Då fick jag för mig att slå upp varför:

Snor hjälper till att befria luften man andas in från främmande partiklar. Dammkorn, små smutspartiklar och liknande fastnar i snoret, och luften som dras ner i lungorna blir renare. I vanliga fall märker vi inte så mycket av vårt snor, men små mängder av det sipprar hela tiden ner i munhålan genom en förbindelse i bakre delen av munnen, och transporterar på så sätt bort de oönskade partiklarna.

Att man får så mycket snor när man blir förkyld beror på att slemhinnorna som producerar snoret blivit irriterade av infektionen. Ett annat skäl till ökad snormängd kan vara pollenallergier. Om luften omkring en innehåller irriterande kemikalier kan också stora mängder snor produceras för att hjälpa till att transportera bort det skadliga ämnet (av samma orsak kan ögonen börja rinna).

Snor består till övervägande del, runt 95%, av vatten. Resten utgörs av olika proteiner, lite kolhydrater, fetter, med mera. Mängden snor när man är förkyld känns ofta större än vad den är, en undersökning har visat att förkylda personer snyter ut cirka 14 gram snor per dygn i genomsnitt.


Kommentarer

Kommentera gärna inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0